Risico op borstkanker verminderd met 43 procent!

Risico op borstkanker wordt met 43 procent verminderd door zon (uv-straling) en vitamine D rijk dieet

 

24.07.2011 – Tot deze conclusie komen onderzoekers van het Institut National de la Santé et de la Recherche Médicale (INSRM) – het Franse Nationale Instituut voor Gezondheid en Medisch Onderzoek in Parijs.

Doorslaggevend hierbij was de dosis uv-b straling. Frequente blootstellingen aan zon (uv-straling) met daarnaast een vitamine D rijk dieet zoals zuivel, eieren, vis en voedingssupplementen. Wel werd gezegd dat een vitamine D rijk dieet het effect van zon versterkt, maar alleen nauwelijks invloed heeft op het ontstaan en voortgang van borstkanker.

Dit laatste wetenschappelijk onderzoek is gepubliceerd in het vakblad Cancer Epidemiol Biomarkers”. Over een periode van 10 jaar observeerden de wetenschappers zo’n 70.000 vrouwen. Tijdens deze observatie werden 2.871 gevallen van borstkanker gediagnosticeerd.

CITAAT: Volgens deze onderzoekers hebben vrouwen die in zonnige gebieden wonen of de dagelijkse dosis zonlicht voor vitamine D3 tot zich nemen en die vitamine D-rijk eten, een significant lager risico op borstkanker. Dit ten opzichte van vrouwen die in gebieden leven met weinig zonlicht of welke zich minder aan zonlicht blootstellen, en die via voeding of supplementen minder vitamine D opnemen.

Voldoende vitamine D

De hoge dagelijkse dosis vitamine D, door zon en voeding is noodzakelijk om een beschermend effect voor borstkanker waar te maken . Voor vrouwen in noordelijke landen is deze hoeveelheid en intensiteit zeer moeilijk te bereiken, aangezien zonlicht daar niet sterk genoeg is om in huid omgezet te worden naar voldoende vitamine D3.  Daarnaast is het na de menopauze, veel moeilijker om het beschermende effect van de combinatie van zon en vitamine D rijk voedsel te realiseren.

Joffrey Teusink

 

**Wat vind jij van Zon en Vitamine D3? Laat het anderen en ons weten! Alvast bedankt!

Comments

There are currently no comments on this post, be the first by filling out the form below.

Speak Your Mind

*

Geen korting meer missen? Blijf op de hoogte!